Couto B, Adolfi F, Velasquez M, Mesow M, Feinstein J, Canales-Johnson A, Mikulan E, Martínez-Pernía D, Bekinschtein T, Sigman M, Manes F, Ibanez A. Heart evoked potential triggers brain responses to natural affective scenes: A preliminary study. . Auton Neurosci. Jul 3. pii: S1566-0702(15)30007-2. doi: 10.1016/j.autneu. 2015

Autores Couto B, Adolfi F, Velasquez M, Mesow M, Feinstein J, Canales-Johnson A, Mikulan E, Martínez-Pernía D, Bekinschtein T, Sigman M, Manes F, Ibanez A.
Año 2015
Journal Auton Neurosci
Volumen  1S1566-0702(15)30007-2
Abstract The relationship between ongoing brain interoceptive signals and emotional processes has been addressed only indirectly through external stimulus-locked measures. In this study, an internal body trigger (heart evoked potential, HEP) was used to measure ongoing internally triggered signals during emotional states. We employed high-density electroencephalography (hd-EEG), source reconstruction analysis, and behavioral measures to assess healthy participants watching emotion-inducing video-clips (positive, negative, and neutral emotions). Results showed emotional modulation of the HEP at specific source-space nodes of the fronto-insulo-temporal networks related to affective-cognitive integration. This study is the first to assess the direct convergence among continuous triggers of viscerosensory cortical markers and emotion through dynamic stimuli presentation.
Otra información La relación entre las señales corporales y los procesos emocionales se ha abordado sólo de manera indirecta. En este estudio, una señal interna del cuerpo procesada a nivel cerebral (heart evoked potential, HEP) se moduló en función del contenido emocional de video-clips con alta carga emocional (positivos, negativos y neutrales). Análisis de fuente cerebral evidenciaron la activación de redes fronto-insulo-temporales asociadas a la modulación emocional del HEP. Este es el primer estudio que muestra una convergencia directa entre marcadores cerebrales cardiacos y el procesamiento de emociones.