María Roca; Milagros García; María Juliana Torres Ardila; María Luz Gonzalez Gadea; Teresa Torralva; Jesica Ferrari; Agustín Ibañez; Facundo Manes; John Duncan. Rule reactivation and capture errors in goal directed behaviour. 2017

AUTORES María Roca; Milagros García; María Juliana Torres Ardila; María Luz Gonzalez Gadea; Teresa Torralva; Jesica Ferrari; Agustín Ibañez; Facundo Manes; John Duncan.
AÑO 2017
JOURNAL Cortex
VOLUMEN September 10, 2017
ABSTRACT In everyday life people may act automatically, following “unwanted” lines of action which are triggered by contextual cues and may interfere with current goals. Such occurrences are known as “capture errors” in reference to errors that occur when a more salient behaviour takes place when a similar, but less salient, action was intended. Clinical neuropsychological studies suggest that reactivation of previous rules may play an important role in behavioural interference, but such reactivation has been little studied in normal subjects and simple experimental tasks. In the present study we develop this theme, presenting data on 4 subjects who spontaneously showed capture errors in verbal fluency tasks, and developing a new experimental paradigm specifically designed to elicit such interference in normal subjects. In the new paradigm, 101 normal subjects performed a simple series of working memorytasks, including occasional stimuli whose answer matched both the current and the previous rule. We found that normal controls indeed tend to commit more mistakes after the presentation of a stimulus whose answer is consistent with a current and preceding rule. In this case, however, the errors produced are not necessarily associated with a shift back to the old rule, suggesting that rule reactivation leads to a more general interference effect. We discuss the importance of our data from both theoretical and clinical perspectives.
RESUMEN Son denominados “errores de captura” a aquellos que se cometen cuando somos tomados de forma no intencional por una actividad que resulta ambientalmente saliente dentro del contexto, desviándonos del objetivo principal. Estudios previos mostraron que la activación de reglas previas interfiere en las actividades ejecutadas, derivando en dichos “errores de captura”. En nuestro estudio dichos errores fueron descriptos en 4 sujetos (2 pacientes con DFT-vc, una paciente con hipoperfusión frontal y un control) los cuales, luego de haber realizado la tarea de fluencia fonológica con la letra “p”, se les brindó la tarea de fluencia semántica, en la cual luego de unos segundos de iniciada, al producir un animal que cuya letra inicial era la “p”, volvían a la consigna de la tarea previa, expresando palabras que iniciaban con dicha letra, retornando a la regla previa. Posteriormente se estudió dicho fenómeno en 101 sujetos control de diversas edades y nivel educativo, mediante un paradigma experimental de 4 tareas simples de memoria de trabajo, en las cuales se incluyeron estímulos ambiguos que cumplían en su respuesta con la consigna en curso, pero también con el de la tarea asignada inmediatamente antes de ella. Los hallazgos indicaron que dichos estímulos ambiguos llevaban a un mayor porcentaje de error en los estímulos inmediatamente posteriores a ellos. Dichos errores sin embargo, no cumplían con la regla otorgada previamente, sino que correspondían a errores de memoria de trabajo.