Compte EJ, Sepulveda AR, Torrente F. A two-stage epidemiological study of eating disorders and muscle dysmorphia in male university students in Buenos Aires. Int J Eat Disord. Sep 2015.

Autores Compte EJ, Sepulveda AR, Torrente F.
Año 2015
Journal Int J Eat Disord
Volumen  2015 Sep 4. doi: 10.1002
Abstract OBJECTIVE:
Studies using traditional screening instruments tend to report a lower prevalence of eating disorders (EDs) in men than is observed in women. It is therefore unclear whether such instruments are valid for the assessment of ED in males. Lack of a formal diagnostic definition of muscle dysmorphia syndrome (MD) makes it difficult to identify men at risk. The study aimed to assess the prevalence of ED and MD in male university students of Buenos Aires.
METHOD:
A cross-sectional, two-stage, representative survey was of 472 male students from six different schools in Buenos Aires, mostly aged between 18 and 28 years. The first stage involved administration of self-report questionnaires (Eating Attitude Test-26; scores ≥15 indicate «at risk» status). In Stage 2 students at risk of developing EDs were evaluated with a clinical interview, the Eating Disorder Examination (EDE; 12th edition). Two control students were interviewed for every at risk student.
RESULTS:
The prevalence of EDs among university male students was 1.9% (n = 9). All participants with an ED presented with illness classified as eating disorder not otherwise specified (EDNOS). Using the Drive for Muscularity Scale (DMS) with a 52-point threshold we identified possible MD in 6.99% (n = 33) of the sample.
DISCUSSION:
The prevalence of ED detected in this study is comparable with previous findings in male populations, and below that observed in female populations. However, the prevalence of possible cases of MD resembles the total rate of EDs in women. Characteristics associated with EDs and MD in men are also discussed.
Resumen Este estudio tuvo como objetivo evaluar la prevalencia de casos formales de TCA (Trastorno de la conducta alimentaria) y DM (dismorfia muscular), y las características asociadas, en estudiantes universitarios varones de la Ciudad de Buenos Aires. Se llevó a cabo un estudio transversal en 2 etapas, con una muestra representativa de 472 estudiantes varones de 6 diferentes universidades en Buenos Aires, con edades mayoritariamente comprendidas entre los 18 y 28 años. En la primera etapa los estudiantes respondieron una batería de cuestionarios auto-administrados para identificar los participantes en riesgo de TCA. En la segunda etapa los participantes en riesgo fueron evaluados mediante una entrevista estructurada.  La prevalencia de TCA fue del 1.9%, y en todos los casos se trató de Trastornos de la Conducta Alimentaria no Especificados (TCA-NE). Asimismo, se identificó una prevalencia del 6.9% para la DM. La prevalencia observada de casos de TCA es consistente con estudios previos en población masculina, y por debajo de lo observado en mujeres. Sin embargo, cuando se utiliza una metodología orientada a evaluar preocupaciones masculinas con la imagen corporal se identifica una prevalencia similar a las tasas de prevalencia femeninas de TCA. Los resultados de la presente investigación sugieren que los TCA son tan prevalentes en mujeres como en hombres, las diferencias en los estudios epidemiológicos se deben a inconvenientes en la evaluación.