ERP atencionales en consumidores de cocaína fumada e insuflada asociados con el desempeño neuropsicológico

AUTORES
Agustina Aragón-Daud, Sofía Milagros Oberti De Luca, Sofía Schurmann Vignaga, Pilar Prado, Rosario Figueras, Lucia Lizaso, María Luz González-Gadea, Facundo Manes, Marcelo Cetkovich, Carla Pallavicini, Teresa Torralva, Laura Alethia de la Fuente
Published: 1 de junio de 2024
JOURNAL Science Direct – Volumen 259, 1 de junio de 2024 , 111288
VOLUMEN
ABSTRACT Cocaine consumption is associated with a decrease in attention-evoked potentials (ERP, electrical signal that the brain generates when we pay attention), specifically P3a and P3b, indicating bottom-up (involuntary attentional changes) and top-down (involuntary attentional changes) deficits. voluntary attentional mechanisms), respectively. The route of cocaine administration determines the speed at which the drug reaches the brain. At a cognitive level, attentional deficits are greater for faster routes of administration (such as smoked cocaine) than for slower routes of administration (such as inhaled or inhaled cocaine). However, the neurophysiological correlate (ERPs) of these cognitive deficits depending on the route of administration is unknown. In this research, we study these attentional ERPs considering the route of cocaine administration. To do this, we evaluated 25 smoked cocaine users, 22 puffed cocaine users and 25 controls, matched by demographic variables. We collected cognitive data through attentional neuropsychological tests, and brain activity data through an electroencephalogram (EEG) while the Global-Local task was administered. Regarding the results, we found a convergence between cognitive and neurophysiological data. Although both groups of consumers presented attentional deficits, there were subtle differences in the neurocognitive profile of these attentional deficits. Smoked cocaine users presented more pronounced deficits in bottom-up attentional processes (P3a); while inhaled cocaine users presented a tendency towards deficits in the top-down domain (P3b). These results suggest that the route of administration can influence the way the drug affects the brain, given that different routes of administration are associated with different neurocognitive attentional profiles. These findings emphasize the crucial role of considering the route of administration in both clinical and research settings and support the use of attentional ERPs as valid measures to assess attention deficits in substance dependence.
El consumo de cocaína se asocia con una disminución de los potenciales evocados atencionales (ERP, señal eléctrica que genera el cerebro cuando prestamos atención), específicamente el P3a y P3b, indicando déficits bottom-up (cambios atencionales involuntarios) y top-down (cambios atencionales voluntarios), respectivamente. La ruta de administración de la cocaína determina la velocidad con la que la droga llega al cerebro. A nivel cognitivo, los déficits atencionales son mayores para las rutas de administración más rápidas (como por ejemplo, la cocaína fumada) que en rutas de administración más lentas (como por ejemplo, la cocaína insuflada o inhalada). Sin embargo, se desconoce el correlato neurofisiológico (ERPs) de estos déficits cognitivos según la vía de administración. En esta investigación, estudiamos estos ERPs atencionales considerando la vía de administración de la cocaína. Para ello, evaluamos a 25 consumidores de cocaína fumada, 22 consumidores de cocaína insuflada y 25 controles, emparejados por variables demográficas. Tomamos datos cognitivos a través de pruebas neuropsicológicas atencionales, y datos de la actividad cerebral a través de un electroencefalograma (EEG) mientras se administraba la tarea Global-Local. Respecto a los resultados, encontramos una convergencia entre los datos cognitivos y neurofisiológicos. Si bien ambos grupos de consumidores presentaron déficits atencionales, hubo diferencias sutiles en el perfil neurocognitivo de estos déficits atencionales. Los consumidores de cocaína fumada presentaron déficits más pronunciados en los procesos atencionales bottom-up (P3a); mientras que los consumidores de cocaína insuflada presentaron una tendencia hacia déficits en el dominio top-down (P3b). Estos resultados sugieren que la vía de administración puede influir en la forma que la droga afecta al cerebro, dado que diferentes vías de administración se asocian a distintos perfiles neurocognitivos atencionales. Estos hallazgos enfatizan el papel crucial de considerar la vía de administración tanto en entornos clínicos como de investigación y respaldan el uso de ERP atencionales como medidas válidas para evaluar los déficits de atención en la dependencia de sustancias.